04 May 2007

Cuba tengok diluar sana

Pagi-pagi semalam, tetiba dapat mesej dari seorang sahabat.
Bila mesej tu berbunyi, hati ini terus terdetik,penting agaknya.
Tanpa melengahkan masa, terus je buka mesej tu. Sah, dia
memang sedang menghadapi masalah yang besar. Dia tak tau
macamana nak settlekan perkara ini sebab dia dah buntu.

Sebaik saja terima mesej ini, hati ini terus berkata-kata "
em, selama ni, diri ini hanya menumpukan kepada masalah atau
ujian didalam diri je".Bila masa nak tengok masalah diluar sana?"
Terfikir sejenak......

Apa yang telah diperolehi disini adalah....jangan terlalu fokuskan
diri sendiri. Walaupun kita sedang menghadapi masalah atau ujian
yang besar, kuatkan diri untuk melihat masalah orang lain diluar
sana. Mudah-mudahan, dengan menolong orang yang memerlukan
pertolongan, dalam masa yang sama Allah akan melapangkan masalah
atau ujian yang kita hadapi. Insya-Allah. Ameen.
.
15 Rabiulakhir 1428...satu tekad, satu azam.Sekarang bermulalah
misi untuk menolong diri sendiri dan orang-orang diluar sana.
Biarlah ianya berjalan dengan serentak.Insya-Allah :-)

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang
Ya Allah, kurniakanlah kekuatan kepada diriku dan juga orang-
orang yang memerlukan kekuatan dari-Mu.Ameen.

16 Rabiul akhir 1428

12 comments:

Achik_Sufi said...

setiap orang islam bersaudara...masalah saudara kita, masalah kita juga..

CerminDiri said...

salam kehidupan,
fitrah manusia akan sentiasa ingin menolong, tak nama manusia lah kalau sikap ingin menolong itu tiada. x gitu?.....

BaYu SenJa said...

kalau tak mau tengok pasal orang lain, pi la dok gua sorang-sorang kan?!

apa pun sunnatullah, manusia tak dapat nak hidup sendiri-sendiri..

hakim dirani said...

Akak orang kuat. puji ikhlas dari saya.

IFFAH said...

Salam,

Achik,

em,bila masalah di share bersama, kurang sikit bebannya.:-)

Cermindiri,

yerr...betul tu....:-D

bayu senja,

Kalau p dok gua sorang2,mungkin boleh jadi tak betul....;-)

Hakim,

Terima kasih. kata pujian yang ikhlas dari hakim tu...sedikit sebanyak memberi motivasi untuk akak. Syukran ya akhi...

ukhti27 said...

as-salamu `alaikum wa Rahmatullah…

syukran jazilan
diatas nasihat serta doa yang dikirimkan :)

moga taufiq, hidayah, inayah dan maghfirrah
ALLAH `Azzawajalla senantiasa berserta antum.

ALLAHumma amiin.
fi amanALLAH.

bang_gugar said...

salam,

insya Allah hidup kita akan lebih diberkatiNYA..

Amin Ya Rabb..

(",)

ukhti27 said...

bismiLlah wal HamduliLlah,
as-Salamu`alaikum wa RahmatuLlah
ya ukht Iffah al-kareemah... :)


ini la dzikr yang dimaksudkan
di pondok ana yang serba dhoif...
insya`ALLAH tafadhdholi,

munsyid : Al-Anwar
album : Indahnya Kalam Tuhan
tajuk : ZikruLlah
muat-turun : *disini

*untuk penguna Internet Explorer
(right click + save target as)

fi amaniLlah
ALLAHu a`lam bisawab.

IFFAH said...

Salam,

Banggugar,

Ameen ya robbal a'lamin.

Ukhti27,

Syukran jazilan & baarokallahu fiik.

~qudwah_mardihah~ said...

Salam,

mohon keizinan untuk linkkan blog ukti di laman blog ana

keizinan diperlukan

IFFAH said...

Salam,

Qudwah mardhiah, tafaddhal -silakan.Semoga bermanfaat.

~qudwah_mardihah~ said...

Terima kasih..sekalung penghargaan