14 July 2006

Subhanallah

Subhanallah.Mahasuci Allah.Ilmu Allah itu terlalu luas.Sesuai dengan Firman-NYA didalam surah al-kahfi ayat 109 yang bermaksud:

"Katakanlah( Wahai Muhammad ) : kalau sekiranya (air) lautan menjadi tinta untuk (menuliskan) perkataan Tuhanku,niscaya keringlah air lautan itu,sebelum habis perkataan Tuhan,sekalipun kami datangkan tinta sebanyak itu lagi sebagai tambahan."

Terasa kerdil sungguh diri ini.Semakin mendalami ilmu Allah, semakin rasa diri ini tidak berilmu.Terlalu banyak cabang ilmu Allah yang perlu dipelajari.Bila mendalami ulum Quran, terasa kurang ilmu hadith.Bila mendalami ilmu hadith,terasa kurang ilmu Feqah dan begitulah seterusnya. Mudah-mudahan Allah memberi ketetapan hati kepada kita semua untuk mempelajari ilmu-ilmu -NYA dengan istiqomah.Ameen.Perkenankanlah permintaan kami.

Doa dibawah ini mungkin boleh membantu kita agar kita sentiasa diberi hidayah untuk sentiasa mempelajari ilmu-ilmu-NYA secara istiqomah.Semoga kita sama-sama dapat menghafal dan mengamalkannya secara istiqomah.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih & Maha Penyayang
'Ya Allah, janganlah Engkau sesatkan hati kami sesudah Engkau memberi petunjuk kepada kami dan kurniakanlah Rahmatkepada kami dari sisi-MU,sesungguhnya Engau Maha Pemberi'
(Surah Ali-Imran, Ayat 8)
'Ya Allah, Wahai Tuhan yang membolak- balikkan hati, tetapkanlah hatiku pada Agama-MU dan taat kepada-MU. '
(Sahih Al-Bukhari-syarah Fath al-bari)
Ameen.
Allahu a'lam-Sesungguhnya Allah lebih mengetahui.



No comments: